Vägen till lyckad onboarding

/ Lina Berg
Vi på Level Up lägger en stor del av vårt dagliga arbete på att matcha rätt kandidater med rätt jobb och jag tror vi alla kan hålla med om att känslan när man hittat rätt är magiskt (och kanske den roligaste delen av vårt arbete).

Något som är minst lika viktigt är det som händer efter – nämligen onboardingen. Alla som någon gång bytt arbetsplats och arbetsgivare kan nog hålla med om att den första tiden sätter prägel för hur resterande tid kommer bli. Jag har själv varit med om att man kommer till en arbetsplats och ganska direkt förväntas veta hur saker och ting fungerar och vilka förväntningar som finns på en, när man egentligen inte har en aning.

Detta är en av anledningarna till varför jag tycker onboarding (lika viktigt är preboarding och offboarding, men det sparar vi till annat tillfälle) är en otroligt viktig del av kandidatupplevelsen. Onboardingen kommer givetvis se olika ut beroende på företagsstorlek och om företaget har en digital eller fysisk onboarding. Jag skulle säga att det viktigaste, oavsett vilket företag och process det gäller, är tydlighet. 

Tydligheten börjar redan dagarna innan medarbetaren startar. Jag är en stark förespråkare för välkomstmail vilket skickas ut innan start som informerar medarbetaren om vilken tid hen förväntas finnas på plats, vem som kommer visa medarbetaren runt, vad som kommer hända under dagen och om det är någon klädkod som ska förhållas till. Detta kan låta banalt och självklart – men det är ofta detta faller mellan stolarna. Det är mycket annat en ny medarbetare kommer känna sig nervös eller spänd över inför den första dagen, så se till att schemat över dagen i alla fall är tydligt. 

Här kommer några andra tips på en del av de punkter som jag tycker man ska tänka på när man välkomnar en ny medarbetare in i teamet och på arbetsplatsen. 

  • Försäkra er att nya medarbetare inte äter själv den första dagen! Detta kan låta självklart, men jag har själv varit med om att det händer. Jag rekommenderar att inkludera några kollegor, (eller alla, beroende på storleken) och bjuda med medarbetaren på en gemensam lunch på något favoritställe i närheten. Detta ger er nya medarbetare en paus från en dag som troligen är fylld med information, samtidigt som ni alla får en chans att lära känna varandra. Detta är en av de saker jag brukar inkludera i välkomstmailet som skickas ut några dagar innan, så att medarbetaren vet vad som kommer hända.  
  • Undvik att romantisera företagskulturen och teamkänslan under intervjuprocessen. Medarbetaren kommer få reda på hur det egentligen är när de börjar, och risken är då att de blir besvikna när förväntningarna inte matchar verkligheten. För att undvika detta tycker jag det är givande att ge medarbetarna i teamet möjlighet att själva uttrycka och definiera företagskulturen, då de erfarenhetsmässigt förstår sig på det bättre än någon chef eller manager. 

 

  • Försäkra er att nya medarbetare inte äter själv den första dagen! Detta kan låta självklart, men jag har själv varit med om att det händer. Jag rekommenderar att inkludera några kollegor, (eller alla, beroende på storleken) och bjuda med medarbetaren på en gemensam lunch på något favoritställe i närheten. Detta ger er nya medarbetare en paus från en dag som troligen är fylld med information, samtidigt som ni alla får en chans att lära känna varandra. Detta är en av de saker jag brukar inkludera i välkomstmailet som skickas ut några dagar innan, så att medarbetaren vet vad som kommer hända.  
  • Uppföljning! Möjligen den viktigaste punkten av ovanstående. Fånga upp vad medarbetaren känner om sina arbetsuppgifter, om arbetsbelastning och om trivseln generellt. Ett bra mått är att ha uppföljningar efter en vecka, en månad, tre månader och sex månader. Här kan ni tillsammans komma fram till om det behövs åtgärder eller förändringar för att garantera att medarbetaren kommer att trivas och förhoppningsvis stanna i företaget under en lång tid!  
  • Mät din onboarding process! Ett annat sätt att ta in feedback från medarbetare är att låta de svara på frågor i form av en enkät kring hur de upplevde sin onboardingprocess. Hur var deras första dag? Kände de att den hade den stöttning som de behövde? Hur upplevdes rekryteringsprocessen? Deras feedback och förslag på förbättringar är viktig för att processen ska kunna förbättras inför att nästa medarbetare börjar.